2023-24 Erasmus+ Γενικά Νέα Εκδρομές - Επισκέψεις Όμιλοι

Να περάσουμε από το Εgo στο Εco

Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA122 «GO GREEN – SAFE SCREEN», το Πειραματικό ΓΕ.Λ. Ρεθύμνου Παν/μίου Κρήτης διοργάνωσε εκπαιδευτικό πρόγραμμα από τις 2 έως και τις 6 Οκτωβρίου 2023 με θεματική τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ενεργό δράση των μαθητών και τίτλοSustainable Environment – Students Take Actionπου συνδέεται με τον περιβαλλοντικό όμιλο του σχολείου «Building Environmental Democracy”. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα συμμετείχε μια διακρατική ομάδα μαθητών και μαθητριών από την Τσεχική Δημοκρατία (Klobouky u Brna/ MeVG Klobouky u Brna), την Καταλονία (VIC/ Institut Jaume Callís) και την Ιταλία (Biella / Liceo A. Avogadro).

Στόχος μας ήταν η ανάδειξη των ποικίλων διαστάσεων του περιβάλλοντος, η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης στους νέους και η προώθηση της έννοιας της αειφορίας μέσα από τη διοργάνωση ποικίλων δράσεων και τη συνεργασία με ειδικούς φορείς. Η προσέγγιση έγινε τόσο μέσα όσο και έξω από το σχολείο με βιωματικές oμαδικές δράσεις, με παιχνίδια και θεατρικές τεχνικές, εργαστήρια stem και έρευνα πεδίου – πρακτικές που εμπλέκουν άμεσα τους μαθητές, τους ενεργοποιούν και τους ενθαρρύνουν να ανακαλύψουν τη γνώση, να οικοδομήσουν την κατανόησή τους για το περιβάλλον και να υιοθετήσουν συνειδητή και υπεύθυνη στάση ως ενεργοί πολίτες.

Το καλωσόρισμα στο σχολείο μας την πρώτη μέρα (2/10/2023) έγινε με βιωματικές δραστηριότητες, παιχνίδια γνωριμίας και ενεργοποίησης από μαθητές-μέλη του Ομίλου Θεατρικής & Μουσικής Παιδείας του σχολείου μας. Ακολούθησαν οι παρουσιάσεις των σχολείων με έμφαση στην ανάδειξη των καλών περιβαλλοντικών πρακτικών που εφαρμόζονται στο καθένα από αυτά, προκειμένου να γίνει ανταλλαγή και εφαρμογή καινοτόμων και αποτελεσματικών πρακτικών. Μετά από μια σύντομη εισαγωγή στην έννοια και τους τρεις πυλώνες της αειφορίας από την κα Α. Δεικτάκη, μαθητές και εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να αποδώσουν με παντομίμα συγκεκριμένες ανανεώσιμες και μη μορφές ενέργειας.  Η εφαρμογή εκπαιδευτικού σεναρίου για τον 12ο στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης της UNESCO “Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή» που ακολούθησε από  την κα. Α. Χόμπη, στόχο είχε να μετρήσουν το οικολογικό αποτύπωμα παιδιών διαφορετικών χωρών και να αποτιμήσουν το ρόλο του τρόπου ζωής σε αυτό. Επιστέγασμα των δραστηριοτήτων της πρώτης ημέρας ήταν το Παιχνίδι ανακάλυψης της πόλης, του οποίου τη διοργάνωση (μέσω της εφαρμογής “goose chase”) ανέλαβε ο υποδιευθυντής του σχολείου κ. Λουλούδης.

Την επόμενη μέρα (3/10/2023) επισκεφθήκαμε το Κέντρο Φυσικών Επιστημών Ρεθύμνου (ΕΚΦΕ) στην Αργυρούπολη όπου οι μαθητές με τη βοήθεια των συναδέλφων κ. Γ. Πενθερουδάκη και Η. Κωβαίου, ανέλυσαν δείγμα νερού που συνέλλεξαν από το ποταμό Μουσέλα, έκαναν έλεγχο για ύπαρξη μικροπλαστικών στο θαλασσινό νερό με τη μέθοδο της εκχύλισης και έκαναν παρατήρηση στο μικροσκόπιο.  Η ημέρα έκλεισε με περιήγηση-ξενάγηση στην Αρχαία Λάππα από την Κανδυλάκη Κατίνα και γεύμα στη λίμνη Κουρνά.

Εξίσου ενδιαφέρουσα ήταν και η επίσκεψή μας Περιβαλλοντικό Κέντρο Βάμου (χωριό Κεφάλας) στις 4/10/2023, με συνοδούς τον διευθυντή του σχολείου κ. Γ. Φωτεινάκη και την κα Κ. Μπεϊκάκη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολούθησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Περπατώ εις το δάσος», το οποίο έχει ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές πάνω στο θέμα της αειφόρου ανάπτυξης και σωστής διαχείρισης του δασικού πλούτου, ώστε να αναπτυχθούν οι υπεύθυνες στάσεις που θα συμβάλουν στην προστασία του. Ακολούθησαν εξαιρετικά ενδιαφέροντα εργαστήρια, κατά τη διάρκεια των οποίων οι συμμετέχοντες παρασκεύασαν αρωματικό ελαιόλαδο και κηραλοιφή. Η ημέρα έκλεισε με επίσκεψη στην πόλη των Χανίων.

Το αποκορύφωμα των εξορμήσεών μας σε φυσικό περιβάλλον ήταν η διάσχιση στις 5/10/2023 του φαραγγιού της Ίμπρου, του 2ου μεγαλύτερου της Κρήτης με τους εντυπωσιακούς βράχους και τα στενά περάσματα, με συνοδούς την κα Αν. Δεικτάκη, κα Μ. Καρινιωτάκη, κ. Π. Σάμιο και κ. Μ. Παπαδάκη. Εκεί οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν τη δυνατότητα να παρατηρήσουν το πεδίο, να εξερευνήσουν την τοπική χλωρίδα, να βγάλουν φωτογραφίες, να δημιουργήσουν καμπάνιες περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, να παίξουν παιχνίδια και να κολυμπήσουν στα καταγάλανα νερά του Φραγκοκάστελλου.

Η τελευταία μέρα του προγράμματος (6-10-2023) αφιερώθηκε στη θεματική “Περιβάλλον και τέχνη». Οι μαθητές συζήτησαν για τις φωτογραφίες που τράβηξαν τις προηγούμενες ημέρες και θα δημιουργήσουν μια ψηφιακή γκαλερί και τις συσχέτισαν με βιώσιμες ή μη όψεις του περιβάλλοντος, με την καθοδήγηση του κ. Παναγιώτη Σάμιου (υπεύθυνου του ομίλου Φωτογραφίας). Κατασκεύασαν το δέντρο του Πυθαγόρα με την υπόδειξη της κας Μ. Καρινιωτάκη και ζωγράφισαν κίτρινα T-shirts με περιβαλλοντικά μοτίβα. Στη συνέχεια, κατευθύνθηκαν στον Δημοτικό Κήπο Ρεθύμνου, για να «αιφνιδιάσουν» ευχάριστα τους περαστικούς με ένα Flash Mob που πάλι επιμελήθηκε ο έμπειρος θεατρικός όμιλος του σχολείου και οι υπεύθυνες εκπαιδευτικοίκα Κ. Μπεϊκάκη και Μ. Μανιουδάκη: σχημάτισαν με τα σώματά τους έναν μεγάλο κινούμενο ήλιο, συμβολίζοντας έτσι το φως που μπορούν να φέρουν οι νέες γενεές στη διαχείριση των περιβαλλοντικών ζητημάτων –ξεκινώντας πάντα από τη σωστή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση. Ο ενθουσιασμός κορυφώθηκε με το Κυνήγι Θησαυρού που οργανώθηκε από τους συναδέλφους Α. Δεικτάκη, Γ. Πενθερουδάκη και Μ. Πολάκη, προκειμένου να ανακαλύψουν οι μαθητές την ιστορία του κήπου, τις ιδιότητες δέντρων και φυτών που ενδημούν εκεί, τα έντομα κ.ά.

Λίγο αργότερα, η ξενάγηση των συνοδών εκπαιδευτικών και η δοκιμή διαφορετικών ειδών τσικουδιάς στο αποστακτήριο του κ. Μελισσουργού “35N – Cretan Distillery” μάς έδειξε πως η παράδοση μπορεί να συνδυαστεί άριστα με την επιχειρηματικότητα.

Το βράδυ αποχαιρετήσαμε τους φίλους μας με κρητική μουσική, φαγητό και χορό στην ταβέρνα του Χατζησπύρου, όπου συνειδηοποιήσαμε άλλη μια φορά πόσα πολλά κοινά στοιχεία ενώνουν διαφορετικούς λαούς.

Το συγκεκριμένη πρόγραμμα έκανε ένα σημαντικό βήμα στο να αναπτύξει προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες των συμμετεχόντων,  να ενισχύσει την δημιουργικότητα, την πρωτοβουλία και την αυτοπεποίθησή τους, να δώσει ευκαιρίες κοινωνικής έκφρασης και συμμετοχής  προκειμένου πάρει σάρκα η έννοια της ενεργούς πολιτειότητας μέσα από την υιοθέτηση περιβαλλοντικών βιώσιμων πρακτικών που προσιδιάζουν στην φυσιογνωμία ενός «Αειφόρου Σχολείου», που ενσωματώνει τις αξίες & τις αρχές της αειφορίας σε όλες τις πλευρές και λειτουργίες του.

Ευχαριστούμε τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, αλλά και τους γονείς και κηδεμόνες που φιλοξένησαν τους 25 μαθητές και μαθήτριες που μας επισκέφθηκαν.  Επίσης τoν υπεύθυνο του ΕΚΦΕ Ρεθύμνου κ. Κωστή Χαλκιαδάκη, την παιδαγωγική ομάδα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου, το 35N – Cretan Distillery” και όσους άλλους συνέβαλλαν στην επιτυχή διεξαγωγή και αυτής της διοργάνωσης.

Η υπεύθυνη του προγράμματος Αναστασία Δεικτάκη